Skip links

Vindbaarheid op Google

Hoe verbeter ik mijn vindbaarheid op Google?

Het realiseren van vindbaarheid op Google is makkelijker gezegd dan gedaan. Dit vereist specialistische kennis over het algoritme van Google, dat constant veranderd. Wist je bijvoorbeeld dat Google heel veel vindbaarheid trucs geheim houdt? Het ontdekken van deze trucs is essentieel voor het behalen van bezoekers op je pagina's. In deze blog vertellen we je al de trucs over vindbaarheid op Google!

De afgelopen jaren is het aantal pagina's op Google enorm toegenomen. Met deze gigantische hoeveelheid aan content is het belangrijk om de juiste pagina's te koppelen aan zoekopdrachten. Dit doet Google aan de hand van SEO, oftewel Search Engine Optimization. Hoe beter je SEO vindbaarheid, hoe beter je vindbaarheid op Google.

Zeker door deze toenemende concurrentie van websites is SEO onmisbaar geworden. Het kan je een flinke voorsprong opleveren in de markt. (Gelukkig) is de Google vindbaarheid tegenwoordig nog erg onderschat. Echter bouw je met je pagina's autoriteit op indien deze SEO-technisch geoptimaliseerd zijn. Hoe eerder je pagina's hierop inspelen, hoe beter vindbaar deze zullen zijn.

vindbaarheid Google

Maar de vraag is natuurlijk: hoe verbeter ik nou mijn vindbaarheid op Google? Voordat je dit kunt realiseren is het belangrijk om te checken of je pagina's technisch goed zijn ingesteld door middel van Google Search Console. Hier vind je of je pagina's vindbaar zijn, of er foutmeldingen zijn op je website en of een url werkend is. Onderstaand is een korte 'techniek checklist' weergegeven.

Zegt dit je niks? Geen zorgen, een webdeveloper of SEO-specialist kan dit voor je pagina's controleren. Weet wel dat het enorm belangrijk is dat dit goed staat ingesteld. Je kan namelijk zoveel mogelijk inspelen op SEO door het schrijven van content als je wilt, maar als je website technisch niet in orde is zal je nooit vindbaarheid op Google realiseren.

Is jouw website technisch op orde? Dan kunnen we door naar de volgende stap! Lees hier meer over in de volgende alinea.

Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

Hoe krijg je meer bezoekers op je website

Oké, je website staat qua techniek goed ingesteld zodat Google deze kan indexeren. Wat nu? Om je uit te leggen hoe je pagina's vindbaar kunnen worden gaan we in op de volgende onderwerpen:

On page seo

Het begrip on page SEO staat voor de content die je op je website moet hebben om meer bezoekers te realiseren. Hiervoor moet je vooraf inzichtelijk hebben op welke zoekwoorden je wilt ranken en waar je deze in je content terug wilt laten komen. Denk hierbij aan alinea's, koppen, afbeeldingen, tags, broodkruimels, url's en nog veeeel meer. In al deze onderdelen kun je namelijk een belangrijk zoekwoord verwerken, waardoor je pagina vindbaar wordt op Google.

Heel simpel gezegd is on page SEO eigenlijk een kwestie van zo vaak mogelijk een zoekwoord terug laten komen in je content zonder dat dit als keyword stuffing, oftewel spam, wordt gezien. Verder is het van belang om vanuit andere pagina's met het zoekwoord intern te linken naar je belangrijkste pagina's. Maar hoe vind je hierin de sweet spot om meer bezoekers naar je website te krijgen?

Research, testen, testen en nog eens testen.

Het is belangrijk om vooraf onderzoek te doen naar de on page factoren bij een website. Dit is vrij ingewikkeld, dus neem hier goed de tijd voor of schakel een online marketing bureau in om jezelf een hoop tijd en frustraties te besparen. Daarnaast is het heel belangrijk om te testen of bepaalde methoden werken. Zo kun je bijvoorbeeld maandelijks het keyword steeds vaker toevoegen totdat je ontdekt dat het als spam gezien wordt. Hierdoor weet je precies wat je maximaal uit je on page SEO kan halen, wat je een voorsprong kan geven ten opzichte van concurrenten.

google vindbaarheid

Off page seo

Nu je weet hoe je de content van je pagina's moet invullen is het belangrijk om naar het off page gedeelte te kijken van SEO. Wist je dat zoekmachines off page SEO ziet als de belangrijkste factor voor de vindbaarheid op Google? Maar wat is off page precies? En hoe is het gerelateerd aan het onderwerp van je pagina?

Off page is zoals de naam al zegt buiten je pagina. Google vind het belangrijk dat andere domeinen/pagina's linken naar jouw website. Dit geeft Google namelijk de indruk hoe betrouwbaar je domein is. Hoe meer pagina's van buitenaf linken naar jouw website, hoe betrouwbaarder Google je pagina vind.

Wat levert dit op?

Hoe betrouwbaarder je pagina, hoe meer punten je scoort in de Google vindbaarheid. Dit vertaald zich terug in het toekennen van hogere posities in Google. Vaak zie je in competitieve markten dat de hoge posities worden gewonnen door partijen met de meeste linkbuilding.

Echter moet je wel weten dat off page SEO enkel werkt indien je website zowel technisch als qua on page SEO in orde is. Je moet het eigenlijk zien als een soort driehoek, waarbij je al de drie factoren nodig hebt voor het beste resultaat. Als dit eenmaal het geval is zal je voornamelijk door middel van linkbuilding meer bezoekers op je website kunnen krijgen.

Consistentie

Het consistent bezig zijn met SEO is enorm onderschat. Door maandelijks pagina's te optimaliseren ziet Google je domein als actief en actueel, wat je helpt in het algoritme. Stel je hebt een budget van €2.000 voor je vindbaarheid op Google is het veel effectiever om elke maand een vast bedrag te spenderen in plaats van alles in één keer.

Verder vereist vindbaarheid op Google een hoop geduld. Zo heeft Google een wachtrij waarin het alle pagina's doorneemt om vervolgens posities in de zoekmachine toe te kennen. Dit noemen we crawlen. Wanneer je pagina's SEO-technisch geoptimaliseerd zijn moeten deze eerst gezien worden door Google door middel van het crawlen wat vaak 2-3 weken kan duren.

Vervolgens kan het zijn dat je SEO-performance voor een pagina goed genoeg is voor een top 3 positie binnen Google. Echter stijg je niet direct van een 20e positie naar een top 3 positie, maar gaat dit geleidelijk in een bepaalde periode. Wederom komt hier dus geduld bij kijken.

Kortom het realiseren van meer bezoekers op je website aan de hand van Google vindbaarheid is een marathon, geen sprint.

vindbaarheid Google

Waarom organische zoekresultaten op Google belangrijk zijn

Maar ten slotte, waarom zijn de organische resultaten binnen Google zo belangrijk? Er zijn een hoop manieren om traffic te realiseren naar je website, namelijk via:

Hierbij zijn social media en voornamelijk de organische zoekresultaten de meest effectieve manieren om op lange termijn het aantal bezoekers op je website toe te laten nemen. Zo kun je aan de hand van SEO met een relatief laag budget ten opzichte van de andere mogelijkheden op lange termijn meer traffic realiseren door het blijven toevoegen van content.

Het constant blijven toevoegen en optimaliseren van content zorgt ervoor dat je een steeds groter netwerk creëert binnen je domein waarin je intern linkt naar je pagina's. Zo is een makkelijke manier om je content uit te breiden bijvoorbeeld het schrijven van blogs. Het vormen van een zo uitgebreid mogelijk netwerk van pagina's met waardevolle content binnen je domein is eigenlijk de key to succes om in te spelen op de organische zoekresultaten. Voor grote websites is dit altijd verantwoordelijk voor zo'n +-70-80% van het aantal bezoekers op de website.

Dit maakt het inspelen op SEO voor je vindbaarheid op Google onmisbaar, wat zich op lange termijn altijd terugbetaald

Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden van SEO voor jouw website(s) en zoek je een betrouwbare partij met veel expertise? Lees dan meer over de mogelijkheden op onze seo website pagina.

organische zoekresultaten google

Je website wordt vindbaar op Google door het inspelen op SEO, oftewel Search Engine Optimization. Zo dien je in te spelen op vele factoren voor de beste performance. 

Daarnaast blijft het algoritme van Google veranderen, waardoor het belangrijk is om de laatste ontwikkelingen in de gaten te houden.

Hoe word je vindbaar in Google

Je website kan niet vindbaar zijn om meerdere redenen. Zo kan je pagina niet geïndexeerd worden, waardoor deze niet wordt weergegeven op Google. Daarnaast kan het zijn dat je pagina SEO-technisch niet is geoptimaliseerd.

Waarom is mijn website niet vindbaar?

Door je website zowel on page, off page als technisch te optimaliseren vergroot je de vindbaarheid van je website op Google. Hierbij zal voornamelijk je off-page performance erg belangrijk zijn.

Hoe vergroot ik de vindbaarheid van mijn website

 

Je bent niet te vinden op Google, omdat je website mogelijk niet geïndexeerd wordt. Controleer hierdoor altijd de indexatie van je website op Google Search Console. Daarnaast kan het zijn dat je pagina nog niet SEO-technisch geoptimaliseerd is. 

Waarom ben ik niet te vinden op Google?

Lees ook:

Meer over Google vindbaarheid

Contact opnemen

Meer weten over vindbaarheid op Google?

Allard praat je graag bij!

GD OnlineContent HR 66 e1663079547807
Bekijk
Sleep